Planlægger du en biltur til Belgien i elbil – måske for at se Club Brugge på Jan Breydel, følge Union Saint-Gilloise i Bruxelles eller bare nyde vafler og trappist-øl i Ardennernes skove? Så er strøm på batteriet mindst lige så vigtigt som pænt lufttryk i dækkene. Belgien er nemlig et lille land med store forskelle i både infrastruktur og priser, og det kan hurtigt blive dyrt eller tidskrævende at lade, hvis du ikke kender spillereglerne.
I denne guide zoomer vi ind på tre nøgleområder:
- Infrastruktur og ladestandere: Hvor finder du de hurtige DC-ladere langs E40 og E19, og hvordan ser det egentlig ud med AC-standere i Bruxelles’ snævre gader eller på landet i Vallonien?
- Roaming, betaling og priser: RFID, apps, kontaktløs betaling, Hubject vs. Gireve – og hvad betyder det hele for din kWh-pris?
- Apps og planlægning: De smarteste værktøjer til at undgå kø ved standerne, tjekke live-status og navigere uden fordyrende omveje.
Uanset om du kører en spritny Tesla Model Y eller en trofast Nissan Leaf, giver artiklen dig hands-on tips til at få mest muligt ud af det belgiske ladenetværk – fra Antwerpen til Arlon. Læn dig tilbage, sæt bilen på eco-mode og lad os tage et fuldt opladet dyk ned i elbilens Belgien.
Infrastruktur og ladestandere i Belgien
Belgien er et af de mest modtagelige lande for elbiler i Benelux, men tætheden af offentlige ladestandere varierer markant mellem nord, midte og syd.
Tæthed og geografi
| Region | Byområder | Motorveje | Landområder |
|---|---|---|---|
| Flandern | Meget høj dækningsgrad: Antwerpen, Gent, Leuven og Hasselt har >1 AC-stander pr. 200 m i centrum, plus DC-hub’s ved indfaldsveje. | E17, E40 og E19 er spækket med Fastned, Ionity og TotalEnergies-hubs for hver 40-60 km. | Moderate muligheder – især kommunale 11 kW-standere. Brug app for at sikre på forhånd. |
| Bruxelles-regionen | Høj tæthed (≈3 000 offentlige AC-porte), men trafikerede. DC op til 150 kW findes i parkeringshuse. | Ringmotoren (E19/E40) har Ionity og Tesla-Superchargere (delvist åbne). | Ikke relevant – regionen er næsten udelukkende urban. |
| Vallonien | Nivelleret dækning i Liège, Namur og Charleroi. Færre standere pr. indbygger end nordpå. | E25, E42 og E411 byder på 150-350 kW hos Allego, Shell Recharge og Ionity ca. hver 70 km. | Lav dækningsgrad – hav altid plan B, især i Ardennerne. |
Typer af ladere
- AC (11-22 kW, Type 2)
Ideelle til overnight– og destinationsladning. Over 80 % af alle offentlige belgiske porte er AC. - DC/hurtig (50 kW, CCS eller CHAdeMO)
Står typisk på tankstationer og P-anlæg langs regionale veje. - DC/ultrahurtig (150-350 kW, CCS)
Koncentreret ved motorvejs-hubs: Fastned, Ionity, Tesla V3 og TotalEnergies.
De største netværk
- Allego – landsdækkende mix af 22 kW AC og 50/175 kW DC; stærkest i Vallonien.
- Fastned – gule solceltestationer på E-motorveje; 300 kW som standard.
- Ionity – 350 kW-hubs på de fleste hovedkorridorer (E40, E411, E19).
- Tesla Supercharger – 24 sites; ca. 70 % er åbnet for non-Tesla via Tesla-appen.
- TotalEnergies & Shell Recharge – kombinerer traditionelle servicestationer med 180-300 kW-moduler.
- Blink Charging (tidl. Blue Corner) – især AC-lading i byer og detailcentre.
Tilgængelighed og praktiske forhold
Langt de fleste standere er døgnåbne (24/7), men i bycentre følger nogle parkeringshuses åbningstid. AC-søjler kræver normalt eget Type 2-kabel, mens alle DC-standere har fastmonteret CCS (og ofte CHAdeMO som sekundær pistol).
Tilslutningskrav
- RFID eller app-start er standard; kontaktløs betaling rulles ud på nye DC-hubs.
- Autocharge/Plug&Charge understøttes på nyere Fastned og Ionity-standere.
- Tesla V4-Superchargere forventes at indføre direkte kreditkortbetaling i 2024.
Regler og afgifter
- Ladekablet skal være tilsluttet under hele opholdet på reserveret ladeplads. Lokale myndigheder kan udstede parkeringsafgift på 58-165 € for ”parkering uden ladning”.
- Hurtigladere (DC) har ofte idle-fee efter 5-10 min. ved fuldført session, typisk 0,10-1 €/min. Tesla opkræver 0,50-1,00 €/min. afhængigt af sitebelastning.
- Nogle kommunale AC-standere i Bruxelles og Antwerpen har tidsloft på 2-4 timer i dagtimerne; overskridelse takseres som almindelig P-afgift.
Pro-tip: Brug netværks-apps til at overvåge belægning i realtid – især i ferieperioder, hvor kysten og Ardennerne oplever høj efterspørgsel.
Roaming, betaling og priser
Når du sætter stikket i en belgisk ladestander, er der typisk to aktører bag kulissen:CPOʼen (Charge Point Operator), som ejer og driver selve standeren, ogeMSPʼen (electric Mobility Service Provider), som leverer din ladekontrakt – f.eks. via et RFID-kort eller en app. Roaming gør, at de to kan “tale sammen”, så du som dansk bruger kan lade hos næsten alle netværk uden at oprette konto hver gang.
- Hubject (EMP-ID begynder ofte med “*HUB”) dækker bl.a. Allego, Fastned, Shell Recharge, EDI og Spirii.
- Gireve samler især fransk-belgiske netværk som TotalEnergies og Blink Charging.
I praksis betyder det, at et Plugsurfing- eller Spirii-kort du bruger i Danmark, som regel også virker i Belgien – men prisen kan variere, fordi eMSPʼen lægger roamingtillæg oven på CPOʼens tarif.
Betalingsformer
- RFID-brik/kort – stadig den sikreste metode; virker offline og på tværs af de fleste netværk.
- App – giver live-pris, status og mulighed for fjernstop. Nogle apps (Fastned, Tesla) kræver konto for overhovedet at starte ladning.
- Kontaktløs betaling – flere ultrahurtige standere fra Fastned, Ionity og Shell Recharge har nu NFC, så du kan tappe et debit-/kreditkort eller mobilwallet.
- Ad hoc via QR – sidst nødløsning; du scanner en QR-kode, indtaster kortoplysninger og betaler engangsgebyr.
Populære tjenester/kort med bred dækning
| Tjeneste | Formater | Stærke sider | Typiske ulemper |
|---|---|---|---|
| Plugsurfing | RFID & App | Meget bredt net; simpel betalingsopsætning | Høj roamingtarif hos Ionity/Fastned |
| Chargemap | RFID & App | Anmeldelser & live-data i app | Startgebyrer på enkelte AC-standere |
| Shell Recharge | RFID, App, NFC | Gunstige priser på Shell-mærkede DC’er | Roaminggebyr hos tredjepart |
| Monta / Spirii | App, RFID (tilvalg) | Gennemsigtige spotpriser; dansk kundeservice | Ikke altid offline-RFID support |
| Fastned | App, NFC | 350 kW-ladere langs motorvejen; real-time traf | Kun egne standere |
| Ionity | App, NFC | Enkelt prisstruktur, 350 kW | Standardpris dyr uden abonnement |
| Tesla | App | Højt effekt >250 kW; ofte lav pris off-peak | Kræver Tesla-app og konto |
| TotalEnergies | App, RFID | Tæt net i Bruxelles / større byer | Varierende priser ved roaming |
Prisniveauer & gebyrer (maj 2024)
- AC (11-22 kW): €0,35-0,60 pr. kWh.
- DC (50-175 kW): €0,55-0,75 pr. kWh.
- Ultrahurtig (≥250 kW): €0,69-0,89 pr. kWh.
- Startgebyr: €0,30-0,50 pr. session hos enkelte eMSPʼer.
- Idle/ventetidsgebyr: 5-10 min. grace, derefter €0,10-0,60 pr. min. typisk på DC-ladere.
- Roamingtillæg: 5-20 % alt efter eMSP; Tesla-app og Fastned direkte er oftest billigst.
Tips til at undgå dyre kwh
- Tjek pris og eventuelle gebyrer i appen før du starter – især hos Plugsurfing og Chargemap, hvor prisen kan variere fra stander til stander.
- Foretræk netværk med gennemsigtige takster (Fastned, Ionity-subscription, Tesla) når du skal have mange kWh hurtigt.
- Medbring mindst to alternative betalingsløsninger (fx Spirii-app + Shell RFID), så du kan hoppe til billigere stander, hvis en pris pludselig stiger.
- Undgå “dyre minutter” på DC – flyt bilen, når du rammer 80 % SOC, eller når effekten falder.
- Overvej et korttids-abonnement (Ionity Passport, Fastned Membership) hvis du planlægger >200 kWh på turen. Besparelsen betaler sig ofte efter 2-3 fulde opladninger.
Apps og planlægning af elbilstur i Belgien
- A Better Routeplanner (ABRP)
Hvorfor bruge den? ABRP beregner det optimale antal stop ud fra batteristørrelse, forbrug, højdeprofil og vejr. Du kan indtaste ønsket SOC ved ankomst, sætte max-hastighed og få live-opdateringer, hvis bilen er koblet op via API/OBD.
Tip: Brug indstillingen “Foretræk hurtigladere >150 kW”, så du automatisk guides til de mest tidseffektive stop på E40/E17/E19. - PlugShare & Chargemap
Crowdsourcet kort med brugeranmeldelser, fotos og seneste succesfulde ladninger. Uundværlig til at vurdere:- Om alle standere virker (grøn/gul/rød status)
- Adgang 24/7, toiletter, caféer og prisniveau
- Mulige “skjulte” AC-punkter ved hoteller eller museer
- Google Maps / Apple Maps
Nemt til hurtig søgning efter “EV charging” i nærheden og til at se trafikpropper omkring Bruxelles-ringen. Begge viser live-optagethed hos enkelte netværk (fx Ionity), men tjek altid pris i en specialiseret app før du starter. - Netværksapps til sessionkontrol
App Primær fordel Ekstra funktioner Fastned Starter/stoppper automatisk via AutoCharge Se prishistorik & live kW Ionity Lavere kWh-pris med Ionity Passport Viser ledige standere i realtid Tesla Åbner Superchargere for ikke-Tesla (Pay-As-You-Go) Filtrér på “Open to non-Tesla” TotalEnergies Dækker mange urbane DC-spots Kan starte ladesession med Apple Pay
Rutevalg for danskere via tyskland
- E40 (Aachen – Leuven – Bruxelles – Gent – Oostende)
Tætte Fastned-stationer ved Blegny og Wetteren; Ionity Heusden-Zolder er et populært “ankomst-stop” efter Köln. - E17 (Gent – Kortrijk – Lille/Frankrig)
Færre lynladere, så planlæg backup i Gent-området eller Brug Fastned Kruisem. - E19 (Antwerpen – Bruxelles – Mons – Paris)
Høj trafik fredag/søndag; Fastned Peutie og Ionity Nivelles er sikre valg – men tjek plugshare for kø-meldinger.
Undgå spidstider: kl. 16-19 på hverdage omkring Antwerpen-ring og Bruxelles-ringen. Læg hellere ladestop før/efter disse tidsrum, eller vælg AC-ladning ved restaurant/hotel.
Backup-strategi: Hav mindst to alternative ladere inden for 15 km og ankom med min. 15 % SOC, så du kan køre videre, hvis første valg er ude af drift.
Bykørsel & miljøzoner (lez)
| By | LEZ-krav for elbiler | Registrering |
|---|---|---|
| Bruxelles-Hovedstaden | Elbiler fritaget for afgift | Ingen registrering nødvendig |
| Antwerpen | Fritaget | Udenlandske nummerplader skal registreres online senest 24 timer efter indkørsel |
| Gent | Fritaget | Samme system som Antwerpen |
Respekter delte P-pladser (ofte blå P-skive + ladeplads). Overtrædelse kan give bøde + flytning af bil. Læs lokale skilte om max parkeringstid – typisk 2-3 timer på offentlige AC-standere.
Praktiske vaner, der gør turen gnidningsfri
- Start turen fra Danmark med et fyldt batteri og nå den første billige ladestander i Tyskland.
- Medbring eget Type 2-kabel; mange belgiske AC-pæle er “bring-your-own-cable”.
- Frigør pladsen, så snart du er færdiglade-idle-gebyrer på DC kan være 0,10-0,50 €/min.
- Hold øje med vejrudsigten; kolde nætter kan øge forbruget 10-20 %, så læg ekstra buffer ind i ABRP.
- Gem mindst to betalingsmidler (f.eks. RFID fra Monta + Plugsurfing app). Så undgår du at stå uden adgang, hvis roaming fejler.







